14 lutego 2020

Prawo do naprawy, czyli 2 słowa o trwałości smartfonów i laptopów.

Europejscy eksperci ocenili korzyści wynikające z zwiększenia trwałości smartfonów i laptopów.

naprawa notebooka

Prawo do naprawy

 

Nowe badania pokazują, że przedłużenie żywotności smartfonów, laptopów i innej elektroniki użytkowej o zaledwie jeden rok pozwoliłoby zaoszczędzić w całej Europie tyle samo emisji dwutlenku węgla, ile emituje 2 miliony samochodów rocznie.
 
Badania dowodzą, że przedłużenie żywotności tych produktów o pięć lat pozwoli zaoszczędzić prawie 10 milionów ton emisji CO2 rocznie. Jest to równoważne z usunięciem 5 milionów samochodów z dróg. Równa się to liczbie samochodów zarejestrowanych w Belgii.
 
Liczby te wynikają z ogromnej ilości energii i zasobów wkładanych w produkcję i dystrybucję nowych produktów, a także w utylizację starych.
 
Przy średniej długości życia produktu wynoszącej 3 lata, właśnie produkcja smartfonów ma największy wpływ na klimat. Pełny cykl życia naszych telefonów odpowiada za 14 milionów ton emisji CO2 każdego roku, co stanowi więcej niż budżet węglowy Łotwy w 2017 roku. Wydłużenie ich żywotności o zaledwie jeden rok pozwoliłoby zaoszczędzić ponad 2 miliony ton emisji dwutlenku węgla.
 
Wpływ naszej kultury jednorazowych smartfonów na klimat jest zdecydowanie zbyt duży. Nie możemy sobie pozwolić na ich wymianę co kilka lat. Potrzebujemy produktów, które wytrzymają dłużej i mogą zostać naprawione, jeśli się zepsują” – mowi Jean-Pierre Schweitzer, ekspert ds. Polityki produktowej w Europejskim Biurze Ochrony Środowiska (EEB).
200 000 smartfonów

200 000 smartfonów

Więcej informacji o kampanii Right to Repair tutaj.

Celem całej akcji jest przeciwdziałanie tzw. damage design. Jest to planowane starzenie się produktu. Praktyka polega na tym, że produkty są źle zaprojektowane, niemożliwe lub zbyt drogie do naprawy. Z tego powodu są przedwcześnie wymieniane na nowe.
 
Chociaż trudno jest ocenić, czy firmy celowo skracają żywotność elektroniki, odsetek wadliwych urządzeń wymienianych przez konsumentów wzrósł z 3,5% w 2004 r. do 8,3% w 2012 r.
Źródło: www.meta.eeb.org
Aktualności , , , , ,