Zaznacz stronę

Narodziny Pac-Mana: Od „Puck-Mana” do ikony lat 80

Historia Pac-Mana rozpoczyna się w 1979 roku w japońskiej firmie Namco. Początkowo gra nosiła tytuł „Puck-Man” i została zaprojektowana przez Toru Iwatę. Gra miała prosty, ale wciągający gameplay: żółta postać (Puck-Man) poruszała się po labiryncie, zbierając kropki i unikając czterech duchów (Blinky, Pinky, Inky, Clyde). Koncepcja gry inspirowała się grą „Centipede” i poprzedzającymi ją grami z labiryntem.

Pomysł na grę narodził się z chęci stworzenia gry, która byłaby zarówno atrakcyjna wizualnie, jak i łatwa do opanowania dla szerokiego grona odbiorców. Oryginalna wersja „Puck-Man” odniosła w Japonii ogromny sukces.

Jednak dla amerykańskiego rynku, obawiając się wandalizmu polegającego na zmianie litery „P” na „F”, zmieniono nazwę na „Pac-Man”, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Gra błyskawicznie zdobyła popularność w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, stając się jedną z najbardziej rozpoznawalnych gier wszech czasów.

45 urodziny gry arcade Pac-Man

Sukces Pac-Mana sprawił, że został on przeniesiony na wiele platform w latach 80. Grę można było spotkać w salonach gier, ale także na:

  • Konsolach: Atari 2600, ColecoVision, Intellivision i wiele innych.
  • Komputerach: m.in. Apple II, Atari 800XL, Commodore 64 i wiele innych.

Adaptacje różniły się poziomem grafiki i wiernością względem oryginału, jednak wszędzie Pac-Man zachował swój niepowtarzalny urok i prostotę, co przyczyniło się do jego fenomenalnego sukcesu i trwałej obecności w popkulturze.